Učíme sa, ako hovoriť

Dobrá komunikácia si vyžaduje primeranú sociálnu percepciu (Vnímanie medziľudské situácie) a schopnosť kognitívneho plánovanie (zručnosť rozumovo spracovať udalosť a vyvodiť z nej závery pre ďalšie správanie) predtým, než dôjde k efektívnej odpovede v správaní (zručnosť expresie).

Problémy, ktoré majú ľudia so sociálnou fóbiou, môžu odrážať nedostatky v jednom alebo vo všetkých troch stupňoch. Využívajte všetky metódy, ktoré ľudia používajú spontánne vo svojom živote pri učení sa sociálnym zručnostiam:
• pozorovanie iných osôb, ktoré používajú sociálne zručnosti primerane - modelovanie;
• nácvik zručností v simulovanej situácii - hranie rolí;
• získavanie spätnej väzby a návrhov na zlepšenie od druhých osôb - sociálna posilňovanie.

Nácvik sociálnych zručností

• neverbálne zručnosti - udržanie očného kontaktu, vhodná mimika, gestá, postoj
• spätná väzba, ako kladná, tak záporná, komplimenty
• zrozumiteľné a neagresívne vyjadrovania kladných i záporných pocitov
• empatické načúvanie a oznámenia
• vedenie rozhovoru - nadviazanie, udržanie a ukončenie konverzácie
• asertívny súhlas, negatívne aserce, negatívny dopytovania
• asertívna obligácia
• asertívne vyjadrenie zlosti a hnevu
• vznášanie a prijímanie kritiky (pravdivé, nepravdivé, neadekvátne podanej)
• požiadanie o láskavosť
• komplexnej situácie: nácvik riešenia problémov, manželská dohoda, manželská hádka, ako sa uchádzať o zamestnanie, konkurzy, komunikácia s pubertálnom dieťaťom apod

Aby ste sa sociálnym zručnostiam mohli dobre naučiť, musíte sa prihlásiť do skupinového nácviku. Jednoduchým čítaním tieto zručnosti získať nedajú. To, čo robí ľuďom so sociálnou fóbiou veľký problém, je samotné vedenie rozhovoru, preto sa v krátkosti zmienime o zásadách nadviazanie, vedenie a ukončenie rozhovoru

#20