Charakteristiky úzkostných myšlienok

  • automatické. Vybavujú sa, bez toho aby sme si ich priali. Prichádzajú ako automatické súdy, nie sú premyslené. Nepresne súvisia so skutočnosťou. 
  • skreslené - nezodpovedajú skutočným faktom. 
  • neužitočné a neslúžia žiadnemu konštruktívnemu cieľu. Naopak vám škodí, zvyšujú pasivitu a znižujú sebavedomie.
  • Hoci sú bezdôvodné a prehnané, v čase, keď vás napadnú, im plne veríte. Vôbec vás nenapadne o nich pochybovať. 
  • Menia vaše emócie. Zisťujete, že všetko je zlé, potom máte chuť všetko vzdať, pretože sa vám to zdá beznádejné. Niekedy si tieto myšlienky možno uvedomiť, inokedy nie. Ako sme si už povedali, záleží na tom, či sa objavujú veľmi rýchlo, automaticky. 

Typické druhy úzkostných myšlienok

Úzkostné otázky 
Čo keď sa pred nimi strápnim? Čo keď sa mi budú posmievať?

Myšlienky predávajúce úzkosť
Určite si to všimnú!
Budem sa tam zase celá potiť

Obávané katastrofické tvrdenia
Všetci to vidia - som úplne hrozná! Znemožníte sa!

Myšlienky na únik 
Vyhnem sa tomu, aby som sa nestrápnil. Musím rýchlo vypadnúť, inak to nevydržím!

Sebeznehodnotenie 
Som magor, chudák, troska, zbabelec ...! Chovám sa ako debil!

Vzťahovačné myšlienky
Všetci si ma všímajú, aby ma mohli kritizovať! To mi robia schválne!

Obávané predstavy a spomienky
Všetci sa na mňa pozerajú, ako sa trasiem, ako mi padá príbor ... ... Koktanie, nemôžem povedať ani vetu, mám totálnej okno ...

Sú to práve úzkostné myšlienky, ktoré zhoršujú nepríjemné telesné reakcie sprevádzajúce úzkosť. Tieto telesné reakcie potom vyvolávajú ďalšie úzkostné myšlienky.

Situácia sa stále zhoršuje. Môže dôjsť až k záchvatu paniky. V skutočnosti však ľudia, ktorí majú tieto úzkostné myšlienky, nie sú ohrození o nič viac než ktokoľvek iný.

Emócie 


Emócie výrazne súvisia s úzkostnými myšlienkami, prevažujúcou emóciou, ktorá obťažuje ľudí so sociálnou fóbiou, je preto úzkosť. Mierna úzkosť a strach patria k životu a pociťuje ich každý človek.

Väčšina ľudí cíti úzkosť v rade sociálnych situácií. Je dokonca užitočná, napríklad pre našu výkonnosť. Úzkosť začína byť problémom vo chvíľou, keď sa objavuje príliš často, je prehnane silná, trvá príliš dlho a objavuje sa v nevhodných situáciách. U osôb trpiacich sociálnou fóbiou sa samozrejme objavuje celá rada ďalších emócií.

#9